Skip to content
terug Naar blog

Wat is het verschil tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden?

Afbeelding Wat is het verschil tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden?

In vacatures lees je vaak dat er goede primaire en/of secundaire arbeidsvoorwaarden gelden. Maar wat valt er onder deze voorwaarden en wat is nou eigenlijk het verschil? Daar vertellen we je in dit artikel meer over.

Primaire arbeidsvoorwaarden

Dit zijn de arbeidsvoorwaarden in je arbeidsovereenkomst die over het salaris en de arbeidsuren gaan. Over deze onderwerpen maak je altijd afspraken met je werkgever. De meeste hiervan zijn wettelijk vastgelegd of opgenomen in de CAO waarbij het bedrijf waar je aan het werk gaat is aangesloten. Hierbij kan je denken aan je uurloon, de arbeidsduur, de werktijden en het aantal vakantiedagen waar je in een jaar tijd recht op hebt. 

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Dit zijn de arbeidsvoorwaarden die bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden komen. Deze voorwaarden zijn niet wettelijk bepaald, daar kan je dan ook niet op terugvallen tijdens een eventuele onderhandeling. Je zal deze dus in overleg met je werkgever moeten bepalen, zodat je weet welke secundaire arbeidsvoorwaarden er in jouw arbeidsovereenkomst worden opgenomen. Worden er geen afspraken gemaakt over secundaire arbeidsvoorwaarden? Dan heb je er in principe geen recht op.

Bij de secundaire arbeidsvoorwaarden gaat het meestal over financiële regelingen, maar dit hoeft niet altijd. Een overzicht van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden zijn:

  • Verlofdagen
  • Een auto, laptop en/of mobiel van de zaak
  • Bonussen
  • Dertiende maand
  • Overwerktoeslag
  • Pensioenregeling
  • Reiskostenvergoeding
  • Scholing
  • Thuiswerken

.