Hoi, je gebruikt een niet up-to-date & onveilige browser die wij niet meer ondersteunen

We willen jou een optimale gebruikerservaring bieden en helaas ondersteunen we je browser niet meer. Je kunt onze website niet meer gebruiken in Internet Explorer, maar wel met moderne browsers . Ben je een bestaande gebruiker en wil je uren schrijven of je loonstrook bekijken? Ga dan naar het portaal .

terug Naar blog

Kantoorgym: oefeningen die jij kan uitvoeren

Acht uur lang met je billen achter een bureautafel zitten. Laptop voor je neus en de enige beweging die jij maakt, is met je vingers. Goed bevorderlijk natuurlijk voor de spieren in je vingers, maar de rest van het lichaam kan ook wel wat extra beweging gebruiken tijdens zo’n kantoordag. Gelukkig zijn er behoorlijk wat oefeningen die je vanaf je bureaustoel kan oefenen. Met een modern woord ook wel de ‘kantoorgym’ genoemd.

Benen strekken

Het is hoe dan ook goed om af en toe eventjes de benen te strekken en de bloedtoevoer in de benen te stimuleren. Wat nou als je het echt zo druk hebt, dat je hier geen tijd voor hebt? Dan is het strekken van je been ook een goede oefening om te doen. Als je een been omhoog tilt en vervolgens heel langzaam net boven de grond laat zakken, train je ook je bovenbeenspieren. Deze oefening kan je tussen de tien en twintig keer herhalen, om het vervolgens met het andere been precies hetzelfde te doen.

Flexibele nek

Door het lange staren en recht vooruit kijken, krijg je na verloop van tijd nekklachten. De volgende oefening is om je nek lekker flexibel te houden. Ga recht op je stoel zitten en laat je armen langs je lichaam hangen. Duw je schouders wat naar achteren en buig je hoofd naar voren. Rol je hoofd langzaam van je rechterschouder, naar achteren, naar je linkerschouder en vervolgens weer naar voren. Doe dit vooral niet te snel, je nekspieren zijn namelijk erg gevoelig. Herhaal dit tussen de drie en vijf keer, draai vervolgens de andere kant op.

Tapdansen

Het klinkt misschien een beetje gek, maar door een beweging als een tapdanser te maken, worden je kuitspieren goed getraind. Ga rechtop in je stoel zitten, doe je benen een stukje uit elkaar, zet je tenen op de vloer en duw je hakken vervolgens omhoog. Op deze manier worden je kuitspieren gestimuleerd en sterker gemaakt. Probeer dit ongeveer drie setjes van tien herhalingen per been. Op deze manier kan je de kuitspieren in de sportschool ook overslaan!

Wall sit

Elk kantoor heeft hoe dan ook een muur waar je tegen aan kan leunen. Deze muur is ook de perfecte manier om de wallsit uit te voeren. Door met 90 graden met je knieën gebogen tegen de muur aan te zitten, worden je bovenbeenspieren erg goed getraind. Zodra je dit lang genoeg doet, gaan je benen hoe dan ook verzuren. Samen met je collega’s kan je hier ook een schema in bijhouden. Ga de uitdaging met elkaar aan om elke dag tien seconden langer vol te houden!

Buikspieren trainen

Voor de echte fanatiekelingen op het kantoor is er ook de mogelijkheid om buikspieren te trainen. Eventjes last van concentratie problemen? Zoek je dan even een rustig plekje op en probeer dan 1 minuut te planken. Je haalt hier energie uit en bent daarna weer productiever. Hier zou je samen met je collega’s ook een wedstrijdje van kunnen maken.

Had je moeite om wat oefeningen te bedenken die je op kantoor had kunnen uitvoeren? Hopelijk heb je na deze blog ook weer wat extra motivatie gekregen om tijdens je kantoorbaan wat (extra) beweging mee te pakken. Succes met het uitvoeren van de oefeningen!

Delen