Skip to content
terug Naar blog

Lastige situaties tijdens je eerste baan

Het is je gelukt! Je hebt gesolliciteerd en bent aangenomen voor de functie die bij jou past. Gefeliciteerd, maar nu begint het echte werk pas. Je eerste werkweek gaat snel voorbij, maar na een poosje loop je tegen andere dingen aan. We willen jou wat handige adviezen geven die in je voordeel kunnen werken!

Spreekt het team je aan?

Een van de belangrijkste zaken om te doen is het maken van connecties binnen het team of de afdeling van je eerste baan. Het kan natuurlijk voorkomen dat het op de een of andere manier niet klikt. Zeg dit niet te snel, het kan soms een enkele tijd duren voor dat jij er echt bij ‘hoort’. Ga voor jezelf te rade waarom het niet klikt en beslis of jijzelf hierin iets wilt aanpassen of niet. Lukt dit je echter niet en wil je er toch graag bij betrokken worden, ga dan eens langs bij de human resource afdeling, zij kunnen je verder helpen!

Het nee durven zeggen

Wanneer je ergens een tijdje werkt kan het zo zijn dat je veel taken krijgt en hierdoor niet meer alles op tijd af krijgt. Dit kan er ook voor zorgen dat de kwaliteit van je werkt achteruit gaat, maar toch moeten de taken worden uitgevoerd. Dit is voor in het begin van je eerste baan lastig. Vaak is degene die jou de taken geeft ook al druk en kan je het bijna niet maken om te zeggen dat het teveel wordt. Het is dan belangrijk om te laten weten wat je op je bord hebt liggen. Als je een nieuwe taak krijgt, geef dan ook vooral aan waar je al mee bezig bent. Stel jezelf de vraag: waar ligt op dit moment de meeste prioriteit? Zo weet iedereen waar je mee bezig bent en is het aan hun en aan jezelf om te beslissen welke taken voorrang verlenen.

Krijgen van verantwoordelijkheid

Sommige mensen vinden verantwoordelijk lastig. Bedenk goed dat je niet voor niks bent aangenomen voor deze functie. Dat betekent dat men gelooft dat je deze functie en de bijhorende verantwoordelijkheid aan kan. Geloof in jezelf! Wanneer er een belangrijke beslissing gemaakt moet worden, bedenk dan wat de consequenties kunnen zijn. De wereld vergaat namelijk niet, wanneer jij een bepaalde keuze wel of niet hebt gemaakt.

Andere werknemers willen graag juist meer verantwoordelijkheid. Het kan voorkomen dat je je taken goed uitvoert en behoefte hebt aan meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Jij moet dit zelf ter sprake brengen, dit is voor baas een stuk lastiger in te schatten. Je kan een gesprek inplannen en aangeven hoe jij de afgelopen tijd hebt ervaren. Hierin is feedback ontvangen ook belangrijk. Als het positieve feedback bedraagt, geef dan ook vooral aan welke extra taken je op neemt.

Ben jij net begonnen met je nieuwe baan en zijn deze punten voor jou herkenbaar? Geen paniek, zoals je leest hebben andere mensen hier ook last van. Naarmate de tijd vordert kom jij er beter achter of het team je bevalt, je steeds vaker nee durft te zeggen en dat je goed kan omgaan met het krijgen van verantwoordelijkheid. Geen paniek, alles komt uiteindelijk helemaal goed!