Drie tips voor een proactieve houding op de werkvloer
Noa de Waal
Een proactieve houding wordt vrijwel in alle functieprofielen gevraagd, maar wat betekent dit eigenlijk? En hoe stel jij je als persoon proactief op? Om het concreet te maken, zullen we beginnen bij het begin. Wat betekent proactief? Van Dale geeft daar een duidelijke beschrijving van, namelijk: "waarbij je niet afwacht, maar vooruitdenkt."
Valt er voor jou op dit gebied nog iets te leren? Dan geef ik je in dit artikel graag
3 tips die je direct kan toepassen!
Neem initiatief
Hier kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Heb je een sollicitatiegesprek? Stel vragen en laat zien dat je het bedrijf waar je solliciteert kent. Denk mee over het bedrijf en haar processen. Ben jij aangenomen? Zorg er dan voor dat je actief mee doet aan gesprekken en/of vergaderingen. Laat zien dat je altijd een stapje verder denkt door te kijken naar de toekomst. Heeft een collega het druk? Probeer dan te kijken op welke manier je diegene kan ondersteunen.
Wees zelfstandig
Pak de controle en ga aan de slag. Laat zien dat je ook prima bepaalde taken alleen aan kan. Zo zul je zien, wanneer het lukt dat je een enorme boost krijgt!
Nu bedoel ik niet dat je alles alleen hoeft te doen. Zeker niet! Hulp vragen en iemand attenderen op uitdagingen of problemen die staan te wachten, is ook een vorm van proactief bezig zijn. Als je dit maar op tijd doet! Zo laat je blijken dat je, je verantwoordelijk voelt voor de organisatie.
Focus op waar je invloed op hebt
In het leven hebben we niet op alles invloed. Dat maakt het soms lastig om juist daarop in te haken. Ga daarom op zoek naar zaken waar je juist wél invloed op hebt. Bij een proactieve werkhouding kom jij direct in actie op alle momenten waarop jij invloed hebt. Door bezig te zijn met de zaken waar jij invloed op kan hebben, zal jij merken dat jouw mindset op een positieve manier verandert.