Skip to content
terug Naar blog

Flexapp 365: met dank aan de uitzendkrachten

Afbeelding Flexapp 365: met dank aan de uitzendkrachten

Uitzendkrachten speelden zelf een prominente rol in de ontwikkeling van de FlexApp van 365Werk. Hun feedback in de testfase leverde waardevolle suggesties.

Een lekker ontbijt op kantoor, fleurige ballonnen aan de muur en vrolijke berichten naar uitzendkrachten. De lancering van de FlexApp van 365Werk halverwege mei is niet geruisloos voorbijgegaan. En terecht. Twee jaar aan ontwikkelingstijd kwam hiermee tot een (voorlopig) hoogtepunt. Product Owner Michiel Dijkstra: ,,Het voelt echt alsof we de berg beklommen zijn, zeker nu blijkt dat de app doet wat we willen.’’

Testen was het. Heel veel testen. Alleen zo kon 365 de oplossing bouwen die het wil: een app gebaseerd op de wensen en suggesties van uitzendkrachten. Het testen begon lang geleden al, voor elk onderdeel van de nieuwe app. De laatste maanden kwamen al die bouwblokjes bij elkaar en was het opnieuw testen geblazen. Dit keer vooral om te zien of de communicatie tussen de blokjes optimaal verliep.

Blokjes meteen testen

,,We hebben een hele serie customer journeys opgesteld, om te zien of alles werkte zoals we het bedoeld hadden’’, zegt Dijkstra. Hoe gaat het toevoegen van een contract, krijgt de uitzendkracht dan automatisch een berichtje? Verloopt het veranderen van adresgegevens volgens plan? Is het invoeren van uren zo eenvoudig als bedoeld?

Gewapend met de uitkomsten van NPS metingen, kropen 365-Medewerkers in de huid van uitzendkrachten en ondergingen de klantreis. Ze keken tegelijk naar de uitwerking op de operatie van het uitzendbureau. Dat was al in een vroege fase van de ontwikkeling, zodat snel bijgesteld kon worden. ,,Dat is sowieso hoe we werken. De blokjes die we maken, testen we meteen, zodat we direct aanpassingen kunnen doen. Zo komen we op de beste manier tot het eindproduct.’’

In de laatste fase kregen ook uitzendkrachten de vraag mee te kijken en denken. ,,We hadden snel een groepje van 25 bij elkaar. Uitzendkrachten die werken in verschillende sectoren probeerden de app uit en kregen via verschillende pop-upschermpjes het verzoek feedback te geven. Heel leerzaam voor ons en mooi voor hen, omdat ze zagen dat hun aanbevelingen snel werden verwerkt.’’

Mega-operatie

Fouten konden hersteld, indelingen aangepast en wensen verzilverd. ,,Je komt dan nog behoorlijk wat tegen, ook in de testrondes die we daarna deden. We ontdekten bijvoorbeeld dat een leeg, fout bestand op het oude portaal leidde tot het vastlopen van de hele synchronisatie. Mailadressen bleken in de app gevoelig voor hoofd- en kleine letters, daar konden we ook meteen wat aan doen.’’

Begin mei was het tijd voor de grote sprong. Eerst werden twintig uitzendkrachten die werkzaam zijn bij één bedrijf overgezet naar de nieuwe app. De laatste foutjes werden ontdekt en hersteld, waarna in het weekend iedereen overging. ,,Een mega-operatie, spannend voor ons allemaal. Op maandag konden we iedereen per mail en whatsapp op de hoogte stellen. Ze hoefden alleen een nieuw wachtwoord in te voeren en klaar.’’

Daarmee wordt dit enorme IT-project met succes afgevinkt, maar niet helemaal. ,,De ontwikkeling blijft altijd. We blijven vragen naar feedback door middel van een knop in de app. En binnenkort gaan we gerichter vragen naar mogelijke verbeteringen en aanpassingen. De prioriteitenlijst is al opgesteld.’’