Skip to content
terug Naar blog

PostNL-depot in Kolham bouwt op uitzendkrachten

Afbeelding PostNL-depot in Kolham bouwt op uitzendkrachten

Tienduizenden pakketjes komen en gaan, elke dag weer. Om al die zendingen in goede banen te leiden (letterlijk), zijn de uitzendkrachten van 365Werk onmisbaar op het depot van PostNL in Kolham.

Bepaald indrukwekkend is het uitzicht in de grote hal in Kolham. Pakjes in alle kleuren en maten bewegen met razende snelheid over een wirwar aan banen. Allemaal op weg naar hun eindbestemming. ,,Tegen het eind van het jaar zijn het er tussen de 50.000 en 60.000 per dag’’, vertelt Gerjan Hulshof. Hij is als procesmanager verantwoordelijk voor de efficiënte afwikkeling daarvan. ,,Ja, dat is elk jaar weer een uitdaging natuurlijk. Genoeg mensen hebben om al die pakketten te verwerken is het lastigst.’’

Bij het grote depot in Kolham komen de vrachtwagens ’s nachts al aan. Erin zitten pakketten uit de rest van Nederland, die in het Noorden bezorgd moeten worden. ’s Ochtends vroeg zetten de medewerkers zich in om de zendingen uit de vrachtwagens te halen, te sorteren en op de goede opvoerbanen te leggen. Per postcodegebied staan containers klaar, die snel vanaf de banen volstromen. En dan is het nog een kwestie van de bezorgbusjes vullen, zodat die op pad kunnen.

Flexibiliteit troef

’s Avonds werkt het depot als het ware omgekeerd. Tot ongeveer middernacht stroomt het pand vol met pakketten die in het Noorden verstuurd zijn en een bestemming elders in het land hebben. Via de sortering vinden de pakketten de vrachtwagens die richting de plek van bestemming rijden.

,,En zo gaat het ongeveer op alle 27 depots in Nederland. Maar wij zijn wel een grote’’, zegt depotmanager Mark Muller. ,,Elke dag rijden hier zo’n 200 busjes af en aan in de drukke tijden. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat die pakketten op tijd bezorgd worden. Dus ja, het is essentieel dat we genoeg mensen hebben.’’

Om het extra lastig te maken, verschilt het aantal te verwerken zendingen van dag tot dag. Zo kan het gebeuren dat op dinsdag dertig mensen nodig zijn in de ochtendshift, en op woensdag veertig. Muller: ,,We krijgen de middag ervoor vanuit het hoofdkantoor een prognose. Op basis daarvan bepalen we hoe laat we beginnen en met hoeveel mensen. Afgezien daarvan is er ook een weekprognose, zodat we ongeveer kunnen inschatten waar we aan toe zijn.’’

Flexibiliteit troef dus. Dagelijks wordt beslist hoeveel uitzendkrachten er de volgende ochtend en avond nodig zijn. ,,Dan is het wel heel fijn dat 365Werk hier in huis zit met een kantoor’’, vindt Hulshof. ,,Wij krijgen rond het middaguur de prognose en een kwartier later weet 365 het ook en gaat aan de slag om genoeg mensen paraat te hebben.’’

In-house

Die samenwerking is succesvol. Niet voor niets loopt ze al vele jaren. ,,Onze verwachtingen worden af en toe overtroffen’’, stelt depotmanager Muller. ,,Een voorbeeld? Toen het vorig jaar met kerst opeens nog veel drukker werd dan we al hadden verwacht, ben ik gewoon even bij Leonie langsgelopen. We hadden echt een probleem, maar zij heeft gewoon geregeld dat er veel meer uitzendkrachten klaar stonden. Dat was bijzonder. Wij hebben binnen PostNL landelijk een goede reputatie als het aankomt op de bezetting. En dat heeft zonder twijfel te maken met de samenwerking met 365.’’

Dat in house-concept zorgt voor extra korte lijnen en werkt heel goed. Hulshof: ,,Vooral voor de uitzendkrachten, dat zijn er zo’n 120. Als die een keer een vraag hebben, dan lopen ze zo even binnen. Dat is veel laagdrempeliger dan dat ze moeten gaan bellen of een mail sturen. Ik weet van ze dat ze dat heel fijn vinden.’’

Voor het depot in Kolham is het belangrijk om te kunnen voorspellen. Muller: ,,Als we weten waar we aan toe zijn, dan kunnen we de roosters zo goed mogelijk maken. Wat ik fijn vind, is dat 365 nuchter en eerlijk is. Als ze op tijd zeggen: ‘zo veel mensen leveren gaat ons dan en dan misschien niet lukken’, dan kunnen wij daarop handelen. Dan kunnen we op zoek naar een andere oplossing. Zo kun je plannen maken. Dat directeur Wies elke maand langs komt voor een evaluatiegesprek, zegt iets over hoeveel aandacht er voor ons is. We kunnen alles kwijt en komen er samen altijd uit.’’