Skip to content
terug Naar blog

5 Tips: Word een pro in thuis werken!

Afbeelding 5 Tips: Word een pro in thuis werken!

Met deze tips, worden wij samen een pro in thuis werken!

1 - Maak een strakke planning

Het is belangrijk om per dag een goede, strakke planning te maken. Welke deadlines zijn er? Wat wil je doen en hoeveel tijd wil je hieraan besteden? Maar let op: blijf realistisch. Stel doelen die haalbaar zijn en plan vooral niet te veel. Maak een ‘to-do’ lijst en streep taken af als je die hebt afgerond. Dit geeft jou een voldaan gevoel. Dit helpt bij het afronden van je werk. Thuiswerkers hebben namelijk soms moeite om een dag af te sluiten en blijven lang doorwerken. To-do’s af? Computer uit!

2 - Maak afspraken met je gezin of huisgenoten

Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk dat thuis werken, maar dat betekent niet dat je de hele dag de was kan doen, voor de kids kan zorgen of lekker kan gaan netflixen met je huisgenoten. Het is belangrijk dat jij een plan maakt met de mensen die ook thuis zijn op dat moment. Spreek af op welk moment jij moét werken en jouw partner voor de kids kan zorgen en andersom. Geef bij je huisgenoten aan vanaf wanneer jij lekker kan netflixen op de bank en dat je daarvoor niet gestoord wil worden. Op deze manier kan jij ongestoord je to-do lijst afwerken!

3 - Creëer een goede werkplek thuis

Het is belangrijk om thuis een goede werkplek te creëren met een goed bureau, goede stoel en een goede computer of laptop. Een vaste werkplek geeft rust en zorgt ervoor dat jij ongestoord jouw werkzaamheden kan uitvoeren. Doe dit in een (afgesloten) ruimte waar je afgezonderd bent van het huishouden, zodat je niet steeds bezig bent met een piepende vaatwasser, kwispelende huisdieren of spelende kinderen.

4 - Werk samen met je collega’s

Communicatie is de sleutel van een goede ‘thuiswerk samenwerking’. Omdat je elkaar minder in levende lijve ziet, kunnen er gemakkelijker onduidelijkheden en frustraties ontstaan. Door veel en duidelijke communicatie kan dit voorkomen worden. Dit kan zo simpel zijn als overzichtelijke agenda’s zodat het voor alle collega’s duidelijk is waar jij op dat moment mee bezig bent. Stuur een mailtje met complimenten of pleeg een telefoontje om bij te praten. Daarnaast is het belangrijk om niet af te wachten, maar proactief bezig te zijn. Ten slotte is bij een goede samenwerking met je collega’s het juiste communicatiekanaal nodig. Wil jij meer weten over de beste communicatie kanalen? Lees dan deze blog!

5 - Blijf bewegen!

Als je thuiswerkt, ga je al snel vanuit je bed door naar de badkamer en vervolgens zit je meteen achter je bureau. Dit leidt al gauw tot een hele dag achter je computer zonder ook maar iets te hebben bewogen, behalve de standaard ‘wandelingen’ naar het koffiezetapparaat of de wc. Normaal loop je bijvoorbeeld naar het station, ga je op de fiets naar je werk of loop je een ommetje met je collega’s tussen de middag. Bewegen is goed voor je lichaam én geest! Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel! Hoe beweeg je dan als je thuis werkt? Maak in de middag een wandeling, en laat je telefoon dan thuis! Zo ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën en creativiteit. Daarnaast kan je heel wat meters in je woonkamer maken, door bijvoorbeeld te lopen wanneer je aan het bellen bent!