Skip to content
terug Naar blog

Wat zijn de horecaregels?

Afbeelding Wat zijn de horecaregels?

Flink wat coronamaatregelen mogen worden versoepeld, waaronder de maatregelen binnen de horeca. Maandag 1 juni om 12.00 uur mochten de horecazaken in Nederland hun deuren weer openslaan, een opluchting voor veel ondernemingen. De eet- en drinkgelegenheden moeten zich daarbij wel aan strikte regels houden. In deze blog zetten we voor jou alle voorwaarden op een rijtje.

Checkgesprek

Voordat jij jouw favoriete café, restaurant of hotel weer binnenloopt, worden er door het horecapersoneel vragen gesteld om te controleren of jij corona-symptomen hebt. Indien dit het geval is, levert een bezoek risico’s op en ben jij helaas niet welkom. Bepaal dus vooraf voor jezelf of je klachten hebt zodat je niet voor niets op stap bent gegaan!

Reserveren

Binnen en op het binnenterras geldt er een maximum van 30 gasten (exclusief personeel). Voor het buitenterras geldt er geen limiet. Wil jij binnen of op een binnenterras zitten? Dan is reserveren verplicht! Als jij buiten op het terras wilt zitten hoef je niet te reserveren. Het verschil tussen een binnen- en buiten terras is dat een buitenterras een terras in de openlucht is met drie open zijden en zonder overdekking. Een binnenterras heeft dus niet 3 open zijden of heeft een overdekking.

1,5 meter afstand

Iedereen moet 1,5 meter afstand houden. Dit geldt niet voor tweetallen en mensen die tot het zelfde huishouden behoren. Alle andere gasten moeten dit dus wel! Het is aan het personeel van de horecazaken om erop toe te zien dat iedereen zich aan deze regel houdt.

Geen staanplaatsen

Iedereen moet aan een tafel (of bar) zitten, er zijn dus geen staanplaatsen. Voor de tafelindeling geldt dat je met maximaal 2 personen aan tafel mag zitten die niet uit het zelfde huishouden komen. Vormen jullie samen een huishouden? Dan maakt het niet uit met hoeveel personen je aan een tafel zit.

Personeel

Het personeel komt zo min mogelijk in de buurt van de klanten. Soms moet dit echter wel, bijvoorbeeld bij het opnemen van een bestelling of het uitserveren van het eten of drinken. Aangezien er vooraf checks worden gedaan kan dat. Als de klant dit niet prettig vindt wordt de bestelling op 1,5 meter afstand neergezet en kan de klant dit zelf pakken.

Al deze voorwaarden leiden ook tot vernieuwing. Bij veel horecazaken kan je al via een app of QR-code je eigen bestelling plaatsen en betalen. Op deze manier hoef je ook geen menukaart aan te raken. Daarnaast hebben veel horecaondernemers ervoor gekozen om in de afgelopen tijd te gaan verbouwen of om het interieur een kleine opfrisser te geven. Maakt Nederland zich klaar voor de 1,5 meter-economie?