Skip to content
terug Naar blog

Ondernemen is (gecalculeerde) risico’s nemen

Afbeelding Ondernemen is (gecalculeerde) risico’s nemen

2020 loopt op zijn einde. Het is een jaar om niet snel te vergeten, een jaar waarin ik twee jaar ouder werd, een jaar ook vol uitdagingen, kansen en leermomenten. Een jaar van écht ondernemen, met de slapeloze nachten die daarbij horen.

Bam. Daar was de lockdown. In één klap viel dit voorjaar een groot deel van de omzet weg. Klanten in de horeca en in de evenementenbranche sloten de deuren en begonnen hun strijd om te overleven. Bij 365Werk was dat weinig anders. Onze uitzendkrachten waren opeens overbodig, maar moesten wel betaald worden. We hebben een gok gewaagd door geen facturen te sturen naar die klanten. Het geld stroomde weg, terwijl er weinig binnenkwam. Het was een gecalculeerde gok, letterlijk, die ons uiteindelijk in de gezonde toestand bracht waarin we nu verkeren.

De gok ging vooral over de mate van overheidssteun die er hoe dan ook zat aan te komen. Alleen had niemand nog een idee over het hoe en wat en hoeveel vooral. Het calculeren betrof het in de gaten houden van de lopende rekening en het nadenken over hoe lang we dit vol zouden kunnen houden.

Succesjes vieren

En ja, dat leverde mij als ondernemer slapeloze nachten op. Aan de andere kant bracht de beslissing rust. Mijn collega’s konden doorwerken zonder onduidelijkheid, ze werden niet belast met de onzekerheid die ik wel had. Het vizier kon op de toekomst, we vierden alle kleine succesjes. Dit was een kwestie van pijn accepteren en doorgaan. Jammer dan.

We richtten ons op wat wél kon in plaats van in teleurstelling te blijven hangen. Ja, de horeca is dicht, maar in de e-commerce, de bezorging, distributiecentra, supermarkten en niet te vergeten de zorg zijn mensen nodig en liggen dus kansen voor ons. Dát is waar we vol gas mee bezig gingen, met succes (gevierd natuurlijk!).

Bedrijfscultuur is alles

Het besluit om te stoppen met factureren leverde nog meer op: een forse dosis good will. De afgelopen maanden hebben we heel wat nieuwe klanten mogen verwelkomen die iets hadden vernomen over de schappelijke opstelling en het continu meedenken van 365Werk.

Ondernemen is risico nemen. Voor mij pakt het goed uit, voor het hele bedrijf heeft het gewerkt. Dat het gelukt is, heeft alles te maken met de bedrijfscultuur bij 365Werk. De heersende mentaliteit is er één van positivisme, optimisme, en een grote wil om dienstverlenend te zijn. In zo’n cultuur kun je omschakelen en vooruit blijven denken. Dat hebben we dit jaar wel geleerd.