Je rent de longen uit je lijf, hebt zoveel klanten dat het je hoofd duizelt en een aantal gasten die nét iets langer blijven zitten dan de bedoeling is. Dat is werken in de horeca! Terwijl jij alle ballen hooghoudt, genieten de gasten zorgeloos van hun maaltijd of hun drankje. Tenminste, als jij goed bent in wat je doet!
Het mooie aan werken in de horeca, is de manier waarop mensen hun dankbaarheid tonen. Een vocaal bedankje is fijn, maar fooi is fijner!
In deze blog bespreken wij alles wat je als uitzendkracht moet weten over het fooi dat jij ontvangt.
Wat is fooi?
Om te beginnen, is het goed om vast te stellen wat fooi precies is. Fooi is namelijk niet alleen een bedrag wat je in je handen gedrukt krijgt aan het einde van je dienst.
Fooi is een extraatje dat gegeven wordt aan het horecapersoneel als beloning voor hun inzet en vriendelijkheid. Hoewel het geven van een fooi niet verplicht is in Nederland, wordt het wel als beleefd beschouwd.
Fooi is top, maar het is geen vervanging voor jouw basissalaris. Controleer daarom altijd of het bedrag wat op jouw rekening komt te staan, gelijk is aan de vastgestelde afspraken.
Wat is een normaal bedrag voor fooi?
Zoals eerder benoemd is fooi niet verplicht, maar het is wel een gepaste manier om hardwerkend personeel te bedanken. Over het algemeen wordt een bedrag tussen 5% en 10% van de totale rekening als gepast beschouwd. Maar laten we eerlijk zijn, meer is altijd welkom!
Hoe wordt het fooi verdeeld onder het personeel?
De manier waarop de fooi wordt verdeeld, verschilt per werkgever. Soms wordt al het fooi in één pot gestopt en verdeeld over het al personeel, terwijl in andere gevallen je al het fooi wat jij hebt ontvangen zelf mag houden.
Dit heeft elk zijn voordelen en nadelen. Als jij een slechte dag hebt gehad in termen van fooi, dan is het verdelen van de fooienpot natuurlijk hartstikke fijn. Maar als jij een goedgevulde portemonnee hebt die vervolgens verdeeld moet worden, kan dat soms best zuur voelen.
Hoe werkt het als fooi via de pin wordt betaald?
Fooibetalingen ontvangen die zijn gepind, willen nog best eens ingewikkeld zijn.
Hoe jij jouw fooi ontvangt, hangt af van het beleid van de werkgever. De fooi kan bijvoorbeeld terechtkomen in een gedeelde fooienpot, direct naar het bedienend personeel gaan of via jouw loonstrook worden uitbetaald. Eén ding is daarbij altijd zeker: de werkgever mag de fooi niet zelf houden.
Is fooi belastingvrij?
Belasting betalen over fooi, hoe zit dat eigenlijk?
Fooien worden door de Belastingdienst gezien als inkomsten uit derden. Dit betekent dat er geen loonbelasting over wordt ingehouden, maar dat je ze wel moet opgeven als belastbaar inkomen bij je jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte.
Hebben fooien invloed op je toeslagen?
Fooien kunnen meetellen als inkomen voor de Belastingdienst. Hierdoor kunnen ze indirect invloed hebben op inkomensafhankelijke regelingen, zoals huurtoeslag of zorgtoeslag.
Als we het hebben over toeslagen voor avond-, nacht-, weekend- of feestwerk, dan is dit een ander verhaal. Deze worden namelijk berekend over je loon en niet over ontvangen fooien.
Wil jij nou ook in de horeca aan het werk en ben jij er klaar voor om die fooien binnen te harken? Bekijk dan al onze horeca vacatures!