Skip to content
terug Naar blog

Nieuwe kansen en oude uitdagingen: Melissa Huisman over recruitment bij 365Werk

Afbeelding Nieuwe kansen en oude uitdagingen: Melissa Huisman over recruitment bij 365Werk

De wereld van recruitment verandert snel. Een krappe arbeidsmarkt, de komst van AI, de veranderende wensen van de sollicitant, het heeft allemaal invloed op hoe recruiters in deze tijd te werk gaan. Melissa Huisman hoort inmiddels al ruim zes jaar bij de club van 365Werk. Begonnen als recruiter en al snel doorgegroeid naar de rol van accountmanager. Welke ontwikkelingen op het gebied van recruitment heeft zij de afgelopen jaren meegemaakt binnen 365Werk en hoe zij ziet de toekomst van recruitment voor zich? Je leest het in deze blog!

Zonder cv tel(de) je niet mee

In de herfst van 2018 stapte Melissa bij 365Werk binnen en kwam zij terecht in een recruitmentteam dat op dat moment uit vier collega’s bestond. Als recruiter aan haar de taak om onze opdrachtgevers van het juiste personeel te voorzien. ‘’Op dat moment was het cv heilig. Sollicitanten zonder cv hadden nauwelijks kans. Uiteraard waren wij wel bereid om sollicitanten te helpen met het maken van een cv en nodigden wij hen soms zelfs uit op kantoor om dit samen in orde te maken.’’

Toen Melissa bij 365Werk begon, hadden we nog niet veel opdrachtgevers waarvoor we de werving deden. Daarom waren de recruiters gezamenlijk verantwoordelijk voor alle vacatures. Er kwamen steeds meer opdrachtgevers bij waardoor er focus moest komen binnen het recruitmentteam. Er kwam een duidelijke splitsing en daarmee specialisatie in de branches (schoonmaak, horeca, logistiek en zakelijke dienstverlening). Dit zorgde voor betere matches en we kregen meer kennis in huis om vraagstukken van opdrachtgevers beter en slimmer op te pakken. Op dat moment was naast onze eigen site Indeed ons belangrijkste platform en van een uitgebreide overzichtelijke database was op dat moment nog geen sprake. Maar zelfs zonder CRM-systeem lukte het ons om de aanvragen van onze opdrachtgevers te kunnen voorzien, efficiënt werken was het daarentegen niet.

Krappe arbeidsmarkt en corona

De afgelopen jaren hebben wij natuurlijk te maken met een krappe arbeidsmarkt en vlak voor de uitbraak van corona was de trend van ‘’fuck het cv’’ bij ons al ingezet. Waarbij we meer focussen op wat iemand wil leren en waar iemand blij van wordt, dan op wat iemand al kan. Veel vaardigheden, vooral in onze branches, kunnen met de juiste mentaliteit en motivatie worden aangeleerd.

Door de krappe arbeidsmarkt zijn we gaan inzien dat we bij een vacature van een opdrachtgever veel breder moeten kijken naar een uitvraag. Welke personen zitten momenteel al in het team van de opdrachtgever en welke vaardigheden hebben zij? Moet de nieuwe medewerker deze vaardigheden ook per se meebrengen, of mag het ook een andere vaardigheid zijn die goed binnen het team past. We kijken dus verder dan het individuele niveau, en proberen steeds meer complementair aan elkaar te selecteren. Daarnaast valt op dat de eis om Nederlands te spreken bij veel opdrachtgevers in de loop der jaren is verdwenen. Melissa: ‘’Toen ik net bij 365Werk begon, was Nederlands spreken vaak een vereiste. Tegenwoordig hebben we veel mensen zonder Nederlandse taalvaardigheid aan een baan kunnen helpen, een positieve ontwikkeling!’

De coronaperiode was voor 365Werk, net als voor veel bedrijven, stressvol. Voor corona zaten we goed qua opdrachtgevers en omzet, maar wat doe je als bijna alle vacatures verdwijnen en de meeste opdrachtgevers in de horeca zitten? De coronaperiode heeft laten zien dat wij veerkrachtig en creatief zijn. Ook heeft het als positief effect gehad dat het cv ook door opdrachtgevers als minder relevant werd gezien. We sloten nieuwe opdrachtgevers aan zoals verschillende zorglocaties in de regio, magazijnen en de GGD (via Webhelp). Enthousiaste (horeca)medewerkers konden in de zorg hun gastvrije houding inzetten om oudere mensen te ondersteunen of zij werden ingezet op de lijn van het bron- en contactonderzoek. Corona heeft ons in een stroomversnelling geleerd om op een andere manier naar de werving te kijken, een waardevolle les die zeker in deze huidige arbeidsmarkt ontzettend belangrijk is.

Nieuwe generatie op de arbeidsmarkt

Generatie Z is de jongste generatie op de arbeidsmarkt en ook wij zien dat dit veranderingen te weeg heeft gebracht in de manier van werven en het uitzetten van onze vacatures. De nieuwe generatie hecht veel waarde aan flexibiliteit, persoonlijke vrijheid en de mogelijkheid om zichzelf te blijven ontwikkelen. Door de huidige markt heeft de sollicitant wat te kiezen en we zien dan ook echt dat vooral de jongere generatie kritisch is bij het vinden van een nieuwe werkgever. Hierdoor zijn wij ook anders gaan kijken naar het uitzetten van onze vacatures.

Er is sprake van een ware verschuiving: van waslijsten aan vereisten in vacatures, naar de focus leggen op ‘’waarom moet de sollicitant juist kiezen voor deze bepaalde opdrachtgever’’. Het bieden van een aantrekkelijk loon helpt uiteraard, maar wat tegenwoordig net zo belangrijk is (en steeds belangrijker wordt) is de focus op ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, of voorwaarden zoals de optie tot thuiswerken of het indelen van de eigen tijd en het feit dat iemand zichzelf kan zijn op de werkvloer. Daarnaast zien we dat mensen, vooral Gen Z, graag keuzevrijheid willen. Daarom benaderen we onze sollicitatiegesprekken ook breder door niet alleen de focus te leggen op de vacature waarop is gesolliciteerd / waarvoor ze benaderd zijn, maar door echt te kijken wat bij iemand past. Wat vinden ze belangrijk in een baan en waar worden ze echt gelukkig van? Dat is belangrijk om te bespreken voordat je een match probeert te maken.

Artificial Intelligence

AI is natuurlijk niet meer weg te denken. Wij omarmen de ontwikkelingen en zetten binnen 365Werk AI al in voor coderen, tekstoptimalisatie en ook recruitment. Onze projectgroep ‘’Baas in Recruitment’’ houdt zich bezig met de ontwikkelingen op het gebied van AI specifiek voor recruitment. Zij volgen trainingen om bij te blijven bij de laatste trends. Zo maken wij al gebruik van een geavanceerd AI-tool waarmee wij gemakkelijk in verschillende databases de juiste kandidaten kunnen vinden. Dit scheelt een hoop zoekwerk!

Op dit moment onderzoeken we nog de optie voor een bot die gelijk de belangrijkste vragen stelt aan de sollicitant en die eventueel ook direct een afspraak met de betreffende recruiter kan inplannen. Snelheid is in deze markt cruciaal. Het is fijn dat AI-tools hierin kunnen ondersteunen, maar uiteindelijk kunnen wij als mens het verschil maken in een duurzame match. Door een sollicitant écht te leren kennen weten wij hen aan ons te binden. Dit kan een bot naar mijn mening nooit helemaal gaan vervangen. Een goede balans in het automatiseren en persoonlijk contact is de crux. Uiteindelijk is het ook niet aan een bot, maar aan ons om de opdrachtgever te overtuigen van het potentieel van de sollicitant. AI gaat ervoor zorgen dat er juist binnen recruitment meer tijd is voor de menselijke kant. Wij houden jaarlijks een NPS-meting onder uitzendkrachten, hier komt steevast in terug dat zij persoonlijk contact echt waarderen. Dit zal niet zo snel veranderen.

365Werk als landelijke leverancier

De afgelopen jaren zijn er bij onze recruitmentafdeling veel ontwikkelingen geweest. We hebben veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen en ook bij marketing is er nu veel focus op het domein recruitmentmarketing. Zij zetten onze vacatures op verschillende platformen en campagnes in de spotlight. Dit in combinatie met ons geavanceerde CRM-systeem, het actief werven van kandidaten en onze snelheid maakt dat wij zien dat de locatie van ons hoofdkantoor in Groningen uitstekend werkt, ook voor landelijke contracten. Wij werven zonder problemen voor grote landelijke opdrachtgevers zoals Thuisbezorgd en Ikea. In een aantal jaren zijn wij van een lokale Groningse partij, naar een landelijke leverancier gegaan. Een mooie ontwikkeling om van dichtbij mee te mogen maken en ook iets waar wij onwijs trots op zijn!

Lees ook: