Road to Payday
Jesse van Delden
Op maandag 4 december hebben wij, als eerste uitzendbureau van Nederland, in samenwerking met ABN AMRO Payday gelanceerd. Deze droom is werkelijkheid geworden en is nu beschikbaar voor al onze uitzendkrachten en opdrachtgevers. Het verloop van dit proces ging niet zonder slag of stoot. Benieuwd hoe wij nieuwe innovaties zoals Payday aanpakken? We kijken terug op deze periode in een gesprek met onze product manager, Michiel. Ontdek de inzichten en ontwikkelingen die de Payday-lancering met zich meebracht.
Creativiteit in een arbeidsmarkt vol schaarste
Allereerst is bij bijna ieder bedrijf dezelfde uitdaging bekend: de krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn nog steeds relatief weinig sollicitanten en veel openstaande vacatures. Een nadeel? Op het eerste gezicht zeker voor bedrijven, omdat je idealiter genoeg kandidaten voor elke functie wilt hebben. Tegelijkertijd dwingt het ons om elke keer weer creatief te zijn en onszelf uit te dagen. Dit soort uitdagingen gaan wij dan ook niet uit de weg!
Hoe kunnen wij ons precies onderscheiden?
We stelden elkaar de volgende vraag: hoe kunnen wij als 365Werk ons in deze krappe arbeidsmarkt onderscheiden? Er werd unaniem besloten: door de regie bij de medewerker neer te leggen. “Het vaste uitbetaalmoment is bekend: wekelijks, 4-wekelijks of maandelijks, maar geen enkel uitzendbureau biedt de mogelijkheid om direct na een gewerkte dienst jezelf te laten uitbetalen”, daar brengen wij met 365Werk nu verandering in vertelt Michiel. Zelf bepalen wanneer je wordt uitbetaald want bij ons geldt: doen is meteen poen. ABN AMRO had dit sinds kort voor ZZP’ers mogelijk gemaakt, maar dit bestond nog niet voor mensen in loondienst.
Het past daarnaast perfect bij onze pijlers: baas in dienstverlening en continu innoveren. Innoveren betekent voor ons: nieuwe dingen doen, experimenteren, verbeteren en vooruitgaan. Deze woorden houden allemaal verband met Payday. Verliep alles soepel in dit gehele proces? Nee, maar wie geen fouten maakt durft te weinig, zoals we zelf zeggen. Continu innoveren houdt niet alleen verband met Payday, maar met onze dagelijkse werkwijze. Elk team zet zich keihard in om het elke dag weer een stapje beter te doen en daar horen nieuwe innovaties bij.
Pilot met uitzendkrachten
Het idee voor Payday begon met een enquête onder onze uitzendkrachten. Payday is een mooi idee van onze kant, maar wat als uitzendkrachten aangeven geen interesse te hebben? Daarom was testen noodzakelijk. “Uit de reacties bleek een duidelijke behoefte aan meer regie over de eigen financiën, dus startten we met het ontwikkelen van een eerste prototype wat getest kon worden en vervolgens met een pilotgroep,” concludeert Michiel.
De uitdaging van zo'n nieuwe innovatie
Payday bracht diverse uitdagingen met zich mee. In een ideale situatie voert een werknemer zijn of haar correcte uren in, wordt alles in één keer goedgekeurd, en volgt de juiste uitbetaling. Maar foutjes zijn menselijk, zoals uren op de verkeerde dag noteren of een pauze vergeten. Normaal gesproken geen probleem, maar hoe los je dit op als het salaris al is uitbetaald? Daarnaast is bij elke werknemer de situatie anders. Iedereen ontvangt een ander netto bedrag in verhouding met het brutoloon. Belastingafdracht, pensioenopbouw, loonheffingskorting etc. zorgen er allemaal voor dat het nettoloon bij iedereen anders is. We verlonen altijd 100% correct en door Payday moet nog steeds iedereen, niet teveel, niet te weinig, maar exact krijgen waar hij/zij recht op heeft.
Onze opdrachtgevers gebruiken daarnaast ook verschillende systemen, van urenklokken tot specifieke planningsprogramma's. Het kostte veel tijd om iets te maken waarbij iedereen Payday kan gebruiken. Michiel: "ik ben dan ook super trots dat we dit met het team en ABN AMRO hebben kunnen realiseren."
Lees ook: