Skip to content
terug Naar blog

Wies van ‘t Slot blikt terug op een ongelooflijk jaar van groei: ‘’Cijfers volgen vanzelf als de mensen tevreden zijn’’

Afbeelding Wies van ‘t Slot blikt terug op een ongelooflijk jaar van groei: ‘’Cijfers volgen vanzelf als de mensen tevreden zijn’’

Een jaar vol groei, mooie prijzen, een nieuwe thuishaven en verse samenwerkingen heb je niet zomaar. Daar komen soms best wat groeipijntjes en pittige uitdagingen bij kijken. Dat 365Werk die dit jaar heeft kunnen opvangen is geen reden om voldaan achterover te hangen, want in 2025 gaan we er net zo hard tegenaan. Hoog tijd om samen met Wies terug te blikken op die momenten en in de glazen bol te kijken om te zien wat het komende jaar ons kan brengen.

Een vruchtbare aarde maakt een gezonde groei

Zo’n explosieve groei zie je zelden. 28 nieuwe collega’s, een nieuw pand en samenwerkingen met partners zoals Thuisbezorgd, Cosun, IKEA en PostNL komen je zeker niet aanwaaien. ‘’Een groot deel is het schrijven van aanbestedingen, waar we met ons marketingteam echt een stuk beter in zijn geworden,’’ vertelt Wies. ‘’We zaten midden in de verhuizing toen we met Thuisbezorgd bezig waren. Dan was het om zes uur ’s ochtends helpen met de verhuizing en in de middag weer naar huis om verder te typen. Toen hebben we samen binnen een week echt een heel mooi voorstel geschreven.’’

Alles valt of staat met mensen: ‘’Opdrachtgevers geven vaak aan dat ze het heel fijn vinden om met onze mensen te werken. Ze zijn positief, meedenkend en verstoppen zich niet achter bureaucratie.’ Met zulke positieve ervaringen krijg je sneller de kans om je op grote schaal te bewijzen. We hebben wel echt een topteam.’’

,,Voor ons is de tevredenheid van onze werknemers essentieel. Ik ben ervan overtuigd dat blije medewerkers zorgen voor blije opdrachtgevers. Daarom doen we jaarlijks een uitgebreid medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Hoewel daaruit blijkt dat onze werknemers erg blij zijn met de algemene werkervaring, komen er altijd aandachtpunten naar voren waarin we ons moeten blijven ontwikkelen. Tevredenheid is een bewegend doelwit.’’

Een nieuwe maat opnemen

Het ging goed de afgelopen jaren. Dat heeft het team toch maar even klaar weten te spelen. Zorgen over het behoud van de dynamiek en cultuur zijn logisch; er komt een dertigtal collega’s bij. Dat kan gevolgen hebben voor het werkplezier, omdat je het risico loopt dat de laagdrempeligheid, regie en vrijheid verdwijnen omdat er meer noodzaak is voor structuur. Daarbij willen we ook niet dat processen overwoekerd worden door bureaucratie. Dat is niet wat 365Werk is

Op momenten is dit echt wel even spannend geweest, maar we hebben uiteindelijk goed weten te navigeren. Uit ons jaarlijks tevredenheidsonderzoek onder onze opdrachtgevers blijkt dat de Net Promotor Score (NPS) ondanks deze grote veranderingen wederom is gestegen. Dat is alleen mogelijk wanneer je team als geheel goed samenwerkt naar hetzelfde doel. ’’Daar heb je van die mensen voor nodig die verder kijken dan hun takenpakket. Mensen die ongevraagd andere teams helpen in een drukke periode als de jaarovergang. Kijk, die mensen zijn wonderlijm. Die houden de teams dicht bij elkaar en zorgen voor gezonde verhoudingen binnen het bedrijf.’’

Die lijm is geen overbodige luxe. Dat 365Werk afgelopen jaar zo hard is gegroeid, betekent dat er een groter jasje moest komen in de vorm van het pand aan de Rozenburglaan. Best een overgang. ,,Eerst zaten alle afdelingen tegenover elkaar, nu is de afstand groter. Door iedereen gratis lunch te bieden, contact te stimuleren en samen leuke evenementen te organiseren is dat hechte teamgevoel gelukkig niet verdwenen en daar zullen we altijd over waken. Dan heb je wel een plek nodig waar mensen zich op hun gemak voelen. Het pand waar we eerst zaten huurden we, dit is van ons. De feel van onze website - functioneel in een smaakvol jasje - wilden we terug laten komen in het pand. Dat zie je heel mooi in de kleuren en praktische lay-out van het kantoor.’’

De challenger van de markt laat zien hoe het ook kan

Het is een hele uitdaging om de gevestigde orde uit te dagen. Dat gaat ook niet geheel zonder risico. ‘’Je moet veel nieuwe mensen aannemen en dat kan nog wel eens piepen en kraken. Hoewel het dat zeker wel heeft gedaan, ging het over het algemeen goed.’’ Daar ligt juist de kracht van 365Werk, in de flexibiliteit, wendbaarheid en innovatie. ‘’Er wordt veel gebouwd op onze drie pijlers: constante verbetering, een baas zijn in dienstverlening en goed werkgeverschap. Door vast te houden aan die kernwaarden hebben we ons karakter weten te behouden ,’’ vertelt ze.

Die innovatie komt het beste naar voren bij de voorbereiding op de komst van Thuisbezorgd. ‘’Dan komen er in korte tijd bizar veel nieuwe mensen op de payroll. Toen heeft onze IT-afdeling binnen zes weken, onder stoom en kokend water, alle infrastructuur klaar weten te zetten. Dat kan dus echt. Daar leert de rest van het bedrijf van.’’

Zo is het proces van het goedkeuren van honderden legitimatiebewijzen, rijbewijzen en verblijfsvergunningen binnen no-time geautomatiseerd. Daarnaast lopen we met onze ‘Baas in LEAN’ projectgroep verschillende processen door om te kijken of het nog efficiënter en klantvriendelijker kan. Kortom: zand uit de motor halen en olie erbij gieten. Dat laat meer tijd over voor die persoonlijke touch die onze opdrachtgevers en medewerkers van ons gewend zijn en zo kun je de uitdagingen die hand in hand gaan met zo’ groei goed het hoofd bieden.

Als het balletje eenmaal rolt…..

Met het zonder al te grote obstakels integreren van zulke grote opdrachtgevers geven we een duidelijk signaal af voor onze partners van de toekomst. ‘’Als je op zo’n manier met je marketingteam zulke grote opdrachten weet binnen te halen en zo goed oppakt met de teams, laat je zien dat je het als bedrijf kunt. Dat wekt vertrouwen en biedt je vaker de kans om iets moois neer te zetten.’’

Naar alle verwachtingen laten we ook dit jaar weer een flinke groei zien. Volgens Wies is dat op zich nooit het streven. ,,Je stelt je eigen doelen . Voor ons is dat er maar eentje. De NPS . Als je die elk jaar weet te verbeteren en goede mensen blijft aannemen, is er geen reden om enig momentum te verliezen en je zorgen te maken over de uitdagingen van de toekomst.’’

Een van die grote uitdagingen voor niet alleen 365Werk, maar de markt als geheel, is schaarste. Het wordt moeilijker om aan de wensen van opdrachtgevers te voldoen. Maar ook daar ziet Wies kansen in. ‘’Door uitdagingen word je verplicht te innoveren en op te vallen onder de competitie. Zonder schaarste kan iedereen die posities vullen. Door de creativiteit en gretigheid van onze recruiters kunnen wij de opdrachtgevers goede, bekwame uitzendkrachten blijven leveren.’’ Als je, ondanks die grote schaarste, je opdrachtgevers en uitzendkrachten tevreden weet te houden, onderscheid je jezelf in een markt die constant evolueert.

Kompas blijven volgen

Het doel van het komende jaar is niet anders dan voorgaande jaren. Het kompas van 365Werk wijst naar constante verbetering, een baas zijn in dienstverlening en goed werkgeverschap. Dat is iets waar we met ons hele team de schouders onder moeten zetten. ‘’We moeten dat kompas blijven volgen en op een gezonde manier voortbouwen. Dat betekent ontwikkelingen bijbenen en je dienstverlenend opstellen naar zowel werknemers als opdrachtgevers.’’

De manier waarop we altijd werken aan het stroomlijnen van onze processen en kritisch kijken naar ons werk maakt dat we de lat hoog kunnen blijven leggen. ‘’Ons streven is om altijd kwaliteit te leveren. Door op een pragmatische wijze projecten blijven aanpakken en de focus te houden op de bestaande branches, en dus geen tig dingen half te doen, willen we continu verbeteren. Wanneer dat lukt, is dat terug te zien in de efficiëntie en NPS.’’

Om dat te kunnen doen, moet je het team tevreden houden en zorgen dat ze iedereen op zijn plek zit en waardevol is. ‘’Door niet een top-down systeem te hanteren, maar goed te luisteren en samen te werken met de medewerkers, houden we iedereen betrokken. Dat valt ook terug te zien in het MTO. We blijven altijd inzetten op het ontwikkelen van onze mensen om toekomstbestendig te zijn en ze vertrouwen te geven. Mooie cijfers volgen vanzelf als de mensen tevreden zijn.’’

Lees ook