Krachten 365Werk tappen duizenden liters bier bij FC Groningen
Noa de Waal
Opgewonden voetbalsupporters, netwerkende skyboxbezoekers, enthousiaste beursgangers. Wie in de horeca van FC Groningen werkt, komt in afwisselende werelden terecht. Heel wat uitzendkrachten van 365Werk hebben er een leuke job aan.
Elke wedstrijddag gaat er in de Euroborg 5000 liter bier doorheen en worden 750 gehaktballen verorberd. Elke week zijn er in het stadion tussen de veertig en zestig evenementen, van beurzen tot trouwerijen en uitvaarten. Elk van de 34 skyboxen is altijd toegankelijk voor bijeenkomsten, met koffie of een borrel. Horeca is kortom een belangrijk onderdeel van de firma FC Groningen.
,,Daar staan mensen niet zo bij stil misschien, maar bij alles wat je hier organiseert is iets van hospitality en horeca nodig’’, zegt Sjoerd Peterzon. Hij is operationeel manager van FC Groningen Horeca. ,,En de vraag verschilt keer op keer enorm. ’s Ochtends heb je bij wijze van spreken nog een vergadering met koffie, ’s middags is er een chic diner en ’s avonds een borrel in een skybox. Dat maakt het mooi en uitdagend. Want elke keer moet iedereen een goede uitstraling hebben natuurlijk.’’
Dan is het verrassend om te weten hoeveel mensen de horeca-afdeling van de FC op de loonlijst heeft: vier. Dat zijn allemaal aansturende functies, dus is met die vier nog geen biertje getapt en geen bakkie geschonken. ,,We regelen al het personeel sinds vorig jaar via twee uitzendbureaus, en daar is 365Werk er één van. Dat is een flinke operatie, want vergis je niet: op een wedstrijddag lopen hier 200 uitzendkrachten rond.’’
Hoge verwachting van 365
Dat de organisatie zo in elkaar zit, is logisch. Flexibel werken is een begrip dat door de voetbalclub uitgevonden had kunnen zijn. ,,Die thuiswedstrijden liggen wel vast, althans de competitiewedstrijden. Maar al die evenementen eromheen, daar kun je geen vast personeel voor hebben. De ene dag is het heel veel, de volgende veel minder. Als de uitzendbureaus hun werk goed doen, werkt het prima. En volgens mij gaat het goed. De uitzendbureaus gunnen elkaar wat en nemen taken van elkaar over als dat nodig is.’’
Het is een flinke klus, zegt Peterzon. ,,Wij verwachten veel van 365Werk. Het maken van de roosters, het instrueren van de mensen, het uitdelen van kleding en vooral het selecteren wie geschikt is voor welke plek; dat laten we allemaal aan 365 over. Natuurlijk hebben we ook genoeg overleg en vragen we soms specifiek om uitzendkrachten die we echt goed vinden. Dat kan allemaal. Maar de verantwoordelijkheid ligt bij het uitzendbureau. Wij zeggen hoeveel mensen we op welke plekken willen, samen bepalen wie waar staat.’’
Op wedstrijddagen zijn recruiters van 365Werk aanwezig om uitzendkrachten bij te staan. ,,Directeur Wies tapte zelf een paar keer mee in een biercontainer bij de Z-side. Dat vind ik mooi. Dan wil je weten wat het werk precies inhoudt. Sowieso maken of breken de medewerkers van het uitzendbureau de samenwerking, vind ik. Als de verhouding goed is, dan lukt veel. En dat is nu zo. Ik kan altijd met alles bij 365 terecht.’’
Dat moet vooral zo blijven, want FC Groningen wil de horeca uitbreiden. ,,Meer tappunten, misschien wat extra frisdrankautomaten en een extra horecaruimte boven. Dat kan veel opleveren, maar we blijven natuurlijk afhankelijk van de mensen. Die moeten er zijn en het werk in de vingers hebben. Ik heb er vertrouwen in. Het is gewoon heel leuk om bij een bijzondere organisatie als FC Groningen te werken.’’